top of page

Umění času, Too be or not to bee

Zdroj: Magazín Umění času




Včelí úly a hodinářské manufaktury mají překvapivě mnoho společných rysů – u obou výsledek závisí na precizní práci každého z článků procesu, na pílí a jasném rozdělení úkolů. Není proto divu, že hodináři mají ke včelám blízko. Tak blízko, že některé manufaktury dokonce začaly chovat vlastní včelstva.



Včely jsou s civilizací propojeny od nepaměti, jejich eleganci a nezastupitelnost

v ekosystému planety však lidé začali vyzdvihovat relativně nedávno. Včely ovšem nesouvisejí jen se zemědělstvím, jako symbol královského majestátu byly znázorňovány už za vlády Napoleona. Právě on motivem zlatých včel, zosobňujících píli, nahradil na rudém hermelínovém plášti původní bourbonské lilie. Pilný hmyz se tak stal symbolem královské hodnosti a posléze pronikl do celé řady odvětví lidské činnosti.

Text: Jitka Krulcová



Společnými silami

Jednu z největších poklon okřídleným alchymistům přírody složil parfumér Pierre Francois Pascal Guerlain. V roce 1853 namíchal ikonický parfém Eau de Cologne Impériale, který byl navržen pro císařovnu Eugénii při příležitosti jejího sňatku

s císařem Napoleonem III. Guerlain zkrášlil flakon motivem včely, jež od té doby začala prostupovat historií značky a signovat její nejcennější parfémy. Dnes patří včely mezi nejvýraznější symboly udržitelnosti a jejich úly lze objevit i na místech, kde by je kdysi nikdo nečekal – na střechách muzeí, radnic, nebo dokonce na střeše Národního divadla v Praze. S obdobnou myšlenkou, tedy podpořit populaci včel ve stále zalidněnější krajině, přišlo také několik módních domů a hodinářských manufaktur, jež chtějí svým konáním jít příkladem. Jasný vzkaz vyslala do světa například značka Louis Vuitton, která na střeše své francouzské centrály instalovala úly už v roce 2009. Klenotnický dům Chaumet pro změnu přispívá organizaci UNESCO na její program záchrany včel, a to podílem z každého prodaného šperku kolekce Attrepe-moi…si tu m´aimes. Dnes navíc motivy včelích pláství tvoří charakteristický prvek kolekce Bee my love.


NOT FOR SALE

Půvabu úlů, pláství či samostatných včel se neubránily ani hodinářské značky, a tak lze včelí motivy objevit v různých limitovaných edicích hodinek Van Cleef & Arpels, Cartier či v logu prestižní divize L.U.C. manufaktury Chopard. Vzhledem k unikátní poloze některých hodinářských ateliérů, citlivě zasazených do krajinného rázu, se ještě dál, a tak například japonské Grand Seiko nechalo do okolí loni otevřené manufaktury v Šizukuiši integrovat na přání architekta Kengo Kumy hmyzí hotely. Včelí úly do svých zahrad instalovaly značky jako Hublot, sídlící v ženevské metropolitní oblasti, či Girard-Perregaux ze srdce města La Chaux-de-Fonds, do něhož chce vrátit svým konáním život. Od roku 2012 disponuje květovým medem od vlastního včelstva, určeným pro návštěvníky svého domu řemesel Grande Maison, také značka Jeager-LeCoultre, sídlící na okraji městečka Le Sentier v horském údolí Vallé de Joux, asi hodinu jízdy od Ženevy. Hned několik úlů usadila do svahu přímo naproti hlavnímu vchodu do komplexu. Stojí v těsné blízkosti monumentu vzdávajícího hold zakladatelům značky, jež si v příštím roce připomene už stodevadesáté výročí existence. Med od Jeager-LeCoultre však není na prodej, ochutnat jej mohou jen sběratelé hodinek, kteří manufakturu poctí návštěvou.

0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page